Les jornades culturals de l’Escola Rosa Sensat, un espai d’unió i convivència

L’Escola Rosa Sensat celebra des de l’1 fins al 4 de març les jornades culturals del centre. L’objectiu d’aquestes activitats és afavorir la convivència dels alumnes a través del treball dels valors i potenciant les relacions entre iguals, creant espais de diàleg i reflexió. Les jornades es basen cada any en una temàtica diferent. En aquesta edició, el fil conductor és la novel·la ‘Plometes, el petit nakota’, escrita per la professora Margarida Casacuberta.

Plometes és un nen indi que està començant a entrar al món dels adults, i ha de superar i tenir clars els valors de la seva tribu, uns valors universals, com el respecte, l’obediència, el compartir, ser agraït, entre altres.

L’Escola Rosa Sensat, amb les jornades, pretén treballar els valors “per crear unió”. Segons Elena Prats, directora, “a l’escola anem a aprendre, no només continguts, sinó que també a ser persones”. En aquest sentit, ha afegit que “interessa que surtin persones amb possibilitats de participar a la vida que els envolta”.

Normalment, aquestes jornades tenen una durada de tres dies i tenen lloc al voltant de Sant Jordi, però enguany s’enganxa amb el Dijous Gras i Carnaval. Durant aquest dies, l’escola deixa de tenir el funcionament normal i passa a funcionar amb tallers, tots relacionats amb la mateixa temàtica. Cada cicle, realitza activitats diferents. Aquest divendres, a la 1 del migdia, l’escola obrirà portes als pares perquè participin al Carnaval amb els seus fills, “ja que tenim una mancança de participació dels pares”, explica Prats.

Un 40% dels alumnes són d’ètnia gitana; un 47%, d’ètnia marroquina; i la resta són nens autòctons, de Nigèria i de Guinea Equatorial. Aquestes activitats i tallers formen part d’un projecte, engegat l’any 2004, de mediació i convivència a l’escola. Segons explica la directora, al barri Sant Josep Obrer, on està ubicat el centre, fa uns anys hi va haver uns canvis, “quan va començar a entrar gent d’ètnia marroquina en una zona habitada per gent d’ètnia gitana, fet que va causar una mica de conflicte entre ells”.

L’escola va intentar solventar aquest conflicte amb aquest projecte, on també es van potenciar les tutories, es van crear delegats de classe per transmetre el contingut d’aquestes tutories i, enguany, s’ha introduït la figura de mediador, es tracta d’un alumne que vetlla per posar pau i buscar el diàleg en un conflicte entre companys.

A més, l’Escola Rosa Sensat compta amb un horari compactat, de 9 del matí a 2 del migdia i de dos quarts de 4 a dos quarts de 5 de la tarda. Aquesta hora de la tarda equival a la sisena hora, que serveix per reforçar continguts. Així, “és la manera com podem treballar millor, sobretot amb els alumnes absentistes, per això lluitem perquè els alumnes vinguin al matí”, assenyala la màxima responsable.

Amb aquest projecte “hem aconseguit un bon nivell de convivència a l’escola”, assegura, ja que el barri també hi col•labora, amb el pla comunitari de barri. A través de les tutories, les jornades, les reunions d’alumnes amb directors i amb la figura del mediador “crec que hem aconseguit portar bé el tema de la convivència”, indica la directora de l’escola. Fins i tot, explica la directora, els joves d’ètnia gitana “s’estan adonant que és necessari que facin un canvi de xip i intenten portar els nens sempre a l’escola”.

http://www.reusdigital.cat

 

 

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s